浜田浄「記憶の地層 ー光と影ー」
Hamada Kiyoshi, “Strata of Memory -Light and Shadow-”
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会場:√K Contemporary (新宿区南町6)
会期:2020年9月19日(土)~ 10月24日(土)
*会期中は日、月閉廊。
9月19日(土)~22日(火・祝)のシルバーウィーク期間中は開廊いたします。
営業時間:11時~19時
出展作家:浜田浄
出展作品:80年代から現代にいたるまでの作品約30点
Venue: √K Contemporary (Root K Contemporary, 6 Minamicho, Shinjuku-ku, Tokyo)
Dates: Sept 19 (Sat) – Oct 24 (Sat), 2020
Open 11am to 7pm. Closed Sun & Mon. Open everyday during Silver Week (Sept 19 – Sept 22)
Artist: Kiyoshi Hamada
Exhibiting approx 30 works from the 1980’s to the present
一所不住
過ぎた記憶を目の前にして今、感じること。
今こそ、自在に力(動き)が加えられる位置に在ることを実証できればと思います。浜田 浄
“Perpetual movement, to never be in one place.
To feel a memory that has passed, now, before your very eyes.
Now is when one is in a position to finally witness the freedom of their force (movement).”
― Kiyoshi Hamada
2015年の練馬区立美術館での個展開催以降、2016年に東京、京橋の加島美術にて「0の祈り」を開催し、その後海外のアートフェアなどでも作品を展開し実績を積んできた浜田浄。
この度√K Contemporaryでは、国内での大型企画展としては三度目となる浜田浄のソロエキシビションを開催いたします。
高知県出身の浜田は、故郷の海景に見た光と闇の関係に着想を得、日々粛々と行為に向き合い、繰り返すことで80歳を超えた現在でも精力的に作品を生み出しています。永劫回帰のような無限の営みはいつしかその行為の現象が堆積され新たなモチーフを想起しました。全てを受け入れたかのように生まれた今回の新シリーズは、氏が曖昧だった視覚の記憶を確かに享受し感受性と順応させ光と影の存在を意のままに創り出すことに奏功しています。まるで暗闇の中で徐々に眼が慣れ、モノクロームの世界が広がるように、光の変化を捉え調整し表現する。存在と非存在が共存する画面には無作為な3次元の空間が生まれ、新たな世界が拡がっていきます。
薄暮から闇に落ちる・・・あの一時の視覚の感度を調整し黎明の薄明りを見ようとする・・・
光と影、陰と陽が交錯した作品群は浜田の新境地ともいえるシリーズとなっています。
常に挑戦しつづけ、新たなシステム、新たな価値観を創り出す、その姿勢を本展で感じてください。
√K Contemporary is proud to present Hamada’s third major solo exhibition, “Strata of Memory -Light and Shadow”.
Following his solo exhibitions at Kashima Arts (Kyobashi, Tokyo, 2016) and Nerima Art Museum (Nerima-ku, Tokyo, 2015), Kiyoshi Hamada has since participated in international art fairs, receiving much global acclaim.
Born in Kochi prefecture, Hamada was inspired by the light and darkness of his hometown’s seascapes. While he is now past 80 years old, every day, he continues his vigorous but quiet, repetitive process of production. Akin to ideas of eternal return, the perpetuity of Hamada’s laborious artistic process births new, phenomenological motifs for the artist. Echoing a sense of acceptance, this new series is Hamada’s triumph; his successful manifestation of a, once, vague memory, and creation and control of light and shadow. Like how eyes must adapt to the darkness, these works capture, adjust, and express subtle variations in light as a way to explore the monochromatic. Unifying existence and non-existence, these works form as three-dimensional extensions of a new world.
【本展の見どころ】
80歳を越えた今でも、一所にとどまる事なく新しい表現を模索し続ける浜田。
本展ではその軌跡を追うように、80年代の作品から2020年制作の新シリーズまで約30点を発表します。
・Drawingへの再挑戦
80年代に新たな表現を模索し、切り開いた浜田の作品制作の始点ともいうべきDrawingシリーズ。鉛筆で一本一本細かな線を引き、その集積として「面」が生まれます。完成した作品からは、鉛の黒い「面」が光沢を放っています。
80年代以降、浜田はドローイングの手法から、「描く、引掻く、彫る、重ねる」といった様々な表現方法を用いて作品を発表してきました。今回の大規模個展開催に向けて、浜田は改めてこのDrawingシリーズへの回帰、挑戦をし、3mを超える作品を制作しました。80年代以降初めてとなるDrawingの大作をぜひご覧ください。
・光と影。新たなモノクロームの世界
今回初公開となる新シリーズは合板と木片で制作した半立体のモノクロームの作品です。これまで平面作品をメインにしてきた浜田が一所にとどまる事なく、探求を続けた「今」の表現。その中に自身が感じてきた光と影を映し出しているような作品です。
今回のメイン作品の一つとなっている「2-2-17」(2020)は、6枚のパネルからなる幅3mの作品。重ねられた黒い木片が見る角度によって異なる印象を与えています。光と影が生み出す表情に80歳を越えた今だからこそ生み出せる浜田の人間性を感じる作品となっています。
【Exhibition Highlights】
While he has past 80 years in age, Hamada has never ceased his artistic endeavours.
This exhibition will follow his path and present approximately 30 works from the 1980’s to his most recent, newest 2020 series.
・Drawing Re-Examined
While Hamada began his career as a highly acclaimed woodblock print artist, he began to search for new forms of artistic expressions in the 1980s. Introducing his newfound aesthetic, Hamada’s Drawing series consisted of works on paper, that contained overlapping, single pencil lines that amassed into a completely black surface. Created through a set of repetitive movements, the “surface” of each work emerges with the illuminating glow of graphite.
・Light and Darkness in a Monochrome World
A new series of semi-sculptural works will be unveiled at this exhibition. Stepping away from two-dimensional modes of production, these works reflect the artist’s continuous endeavor to address and express where he is “now”. As works of light and shadow, they evoke visceral and primordial feelings of self-reflection.
One of the key works from the exhibition, “2-2-17” (2020), consists of 6 panels that are, altogether, 3m in width. An entirely black surface of overlapping woodblocks, the formal texture of the work changes the experience of the work completely from the angle of sight. These pure expressions of light and shadow reflect the sensitivity Hamada developed over 80 years of age.
【「記憶の地層ー光と影ー」公式図録発売!】
今回の出展作品を掲載した展示会図録を販売いたします。
80年代の作品から今年制作した最新作までを網羅し、浜田の創作の軌跡をたどる一冊です。
また、美術評論家として活躍中の福住廉氏によるエッセイも掲載しています。
<浜田浄 「記憶の地層 -光と影―」展示会図録>
価格:¥1,000(税込)
掲載作品:出展作品約30点
ご購入希望の方はこちらからお問合せください。
【“Strata of Memory -Light and Shadow-” Exhibition Catalog】
Catalogs of exhibited works and an accompanying essay will be available for purchase.
*Catalog contains full English translations.
Both, a record and an ode to Hamada’s oeuvre, these catalogs illustrate the history of the artist’s work and development, from the 1980’s to the present alongside writings by the art critic, Ren Fukuzumi.
〈Hamada Kiyoshi “Strata of Memory -Light and Shadow-” Exhibition Catalog〉
Price: 1,000 yen
Illustrated works: approximately 30 exhibited works
For all inquires, click here.
IMAGES
ARTISTS
1937 年高知県生まれ。1961 年に多摩美術大学美術学部絵画科油画専攻を卒業。これまでの受賞歴に「現代版画コンクール展」佳作賞(1977 年)、「マイアミ・グラフィックス・ビエンナーレ」買上賞(1977 年)、「クラコフ国際版画ビエンナーレ」クラコフ国立美術館賞(1978年)、「現代日本美術展」ブリヂストン美術館賞(1979 年)・東京国立近代美術館賞(1981 年)など。美術館企画展への参加には「日本の版画」(1985 年、栃木県立美術館)、「グレヘン国際版画トリエンナーレ」への招待出品(1988 年)、「線の表現-目と手のゆくえ-」(1991 年、埼玉県立近代美術館)、「版画の1970 年代」(1996 年、渋谷区立松濤美術館)、「高知の美術150年の100 人展」(2003 年、高知県立美術館)、「浜田浄の軌跡–重ねる、削る、絵画-」(2015 年、練馬区立美術館)などがある。
Born 1937 in Kochi, Japan. Graduates from Tama Art University in 1961. Following art school graduation, Hamada became acquainted with the great avant-garde artists of post-war Japan, such as Yoshishige Saito, and began developing unique abstract forms of aesthetic expressions. He was awarded an Honorable Mention at the Modern Woodblock Prints Competition of 1977 and, while amassing much acclaim, has been active in various domestic and international exhibitions. In 2015, his solo exhibition, “The Legacy of Kiyoshi Hamada – Paintings of Layering and Erasing“, was held at the Nerima Art Museum and his works, in their quiet, but ever-developing aesthetic and production.
1937 年高知県生まれ。1961 年に多摩美術大学美術学部絵画科油画専攻を卒業。これまでの受賞歴に「現代版画コンクール展」佳作賞(1977 年)、「マイアミ・グラフィックス・ビエンナーレ」買上賞(1977 年)、「クラコフ国際版画ビエンナーレ」クラコフ国立美術館賞(1978年)、「現代日本美術展」ブリヂストン美術館賞(1979 年)・東京国立近代美術館賞(1981 年)など。美術館企画展への参加には「日本の版画」(1985 年、栃木県立美術館)、「グレヘン国際版画トリエンナーレ」への招待出品(1988 年)、「線の表現-目と手のゆくえ-」(1991 年、埼玉県立近代美術館)、「版画の1970 年代」(1996 年、渋谷区立松濤美術館)、「高知の美術150年の100 人展」(2003 年、高知県立美術館)、「浜田浄の軌跡–重ねる、削る、絵画-」(2015 年、練馬区立美術館)などがある。
Born 1937 in Kochi, Japan. Graduates from Tama Art University in 1961. Following art school graduation, Hamada became acquainted with the great avant-garde artists of post-war Japan, such as Yoshishige Saito, and began developing unique abstract forms of aesthetic expressions. He was awarded an Honorable Mention at the Modern Woodblock Prints Competition of 1977 and, while amassing much acclaim, has been active in various domestic and international exhibitions. In 2015, his solo exhibition, “The Legacy of Kiyoshi Hamada – Paintings of Layering and Erasing“, was held at the Nerima Art Museum and his works, in their quiet, but ever-developing aesthetic and production.
EVENT
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2020.09.22【ギャラリートーク開催】 浜田浄x秋元 雄史 x 福住廉